KITA: Kolme pointtia onnistuneen putkiremontin taustalla
- Blogi
Nykyinen tilanne ei ole uusi vakio. Kiinteistöjen korjaustarve ei ole kadonnut mihinkään. Koko ajan kertyy myös uutta korjattavaa. Luultavasti jonkin ajan kuluttua on taas kiire. Nyt onkin järkevää pohtia, miten silloin onnistutaan. Ennakoimalla ja huolellisella suunnittelulla säästetään aikaa, rahaa ja hermoja tulevaisuudessa. Lisäksi aloituksen aikataulu voidaan pitää paremmin omissa käsissä, ja kilpailutukseenkin saadaan tehoa, kun tarjouspyyntö osataan laatia oikeiden tarpeiden pohjalta.
Tekniset suunnitelmat ovat tärkeitä. Niiden kanssa saa aikaa kulumaan, jos ne tehdään huolellisesti. Niiden aika ole kuitenkaan ole ensimmäisenä. Hankesuunnitteluun kuuluu muitakin vaiheita. Ensimmäiseksi on selvitettävä, mitä halutaan. Putkiremontin sisältö voi vaihdella paljonkin. Halutaanko korjata pelkästään kuluneet tekniset järjestelmät? Halutaanko samalla nostaa tilojen laatutasoa? Tahtotila on pystyttävä pukemaan sanoiksi. Muuten asukkaat alkavat odottaa liikaa. Myös suunnittelijalle ja urakoitsijalle on voitava kertoa, mitä halutaan. Ilman sanoja tahtotilaa ei saa näkyviin sopimuksissakaan.
Onnistuneissa hankkeissa korostuu suunnittelun, urakoinnin ja valvonnan yhteistyön sujuvuus. Kun tiedetään, mitä halutaan, on valinta helpompaa. Voidaan kysyä juuri oikeita referenssejä. Voidaan selvittää juuri oikeiden resurssien riittävyys. Hankemuotoja on useita ja sen valintaan on hyvä keskittyä. Onnistumisen pitää palkita kaikki osapuolet. Keskinäinen luottamus on tärkeää ja sen syntymiseen on panostettava. Teknistä suunnitteluakin voidaan tehdä yhdessä, kun toimijat ovat selvillä. Sopimukset voidaan tehdä, vaikka joku yksityiskohta selvitettäisiin hankkeen aikana.
Tiedottaminen on oleellinen osa hanketta. Ilman sen onnistumista hankkeen aikana tulee varmasti ongelmia. Kysymys on vain niiden suuruudesta. Jo ennen kuin yhtäkään tarjouspyyntöä lähetetään, on kysyttävä joukko kysymyksiä. Miten asukkaat pidetään ajan tasalla? Mitä asioita heille kerrotaan rutiininomaisesti? Miten he saavat selville ne asiat, jotka askarruttavat hankkeen kuluessa? Eikä riitä, että asukkaille kerrotaan. Heidän on saatava äänensä kuuluviin. Viestinnällä luodaan turvallisuutta ja luottamusta. Eikä vain asukkaiden suuntaan. Viestintä on tärkeää toimijoidenkin kesken.
Hankkeen suunnittelu on paljon muutakin kuin insinöörin piirustukset. Onnistuminen kannattaa aloittaa jo nyt.
Lähde: KITA-lehti